Опитах да обобща в кратки изречения моите съвети към всеки, който би искал да стане добър мениджър. Те не са изчерпателни (и вероятно списъкът може да стане по-дълъг), но пък се постарах да представя основните правила, без които всяко друго усилие би било напразно.
1. От стрес към страст
Да работиш здраво нещо, за което не ти пука, се нарича стрес. Да работиш здраво, защото си обичаш работата – това е страст!
Всяка работа си има своите недостатъци, а и всеки от нас понякога има лош ден. Въпросът е да не търсим само лошото в работата си и хубавите дни да не са изключение. Колкото и натоварваща да е работата, колкото и еднообразна да ни се струва, винаги има нещо в нея, което ни обогатява професионално или пък емоционално. Преминаването от омразата, насочена към работното място, към постепенното намиране на добрите й черти, е основна стъпка за успех не само на мениджърски позиции.
2. Връзка с подчинените и клиентите
В много фирми не забравят да припомнят, че трябва да поставяме клиента на първо място. Спазвайки фирмените правила, много често и мениджърите поставят клиентите на първо място. По този начин забравят за подчинените си и двете страни губят много. Съвременните тенденции сочат все повече към поставяне на подчинените не толкова преди, колкото наравно с клиентите. Защото хората, с които всеки ден работим са преди всичко човешки същества със своите качества и недостатъци. А понякога и те просто имат лош ден. Така една грешка може да е резултат не толкова от непознаване на фирмените процедури и демотивация, колкото от моментно състояние.
3. Изграждай екип
Лошата система може да съсипе добрите хора – Gary Mottershead
В този ред на мисли е важен не само контактът и добрите отношения. Тук се намесват елементи от психологията и груповата динамика. Освен всички други задачи, много важно е наблюдението на отделните хора, както и общуването помежду им. Мениджърът трябва да познава силните и слабите страни на всеки от подчинените си, да има представа в какви формални или неформални групи участва. Това е особено полезно за бързо и ефикасно разрешаване на конфликтни ситуации. Но най-важното от всичко е колективът да се превърне в екип – обичащ работата си, с общи цели и работещ безконфликтно.
4. Мениджърът: шеф или лидер?
Има само един начин да избегнеш критиката: не прави нищо, не казвай нищо, бъди никой – Аристотел
Бъди част от екипа, признавай грешките си, слушай съветите, не избягвай отговорите, приемай критика. Това са накратко най-важните съвети. Да си добър мениджър не означава да си шефът, който стои самостоятелно в оградения стъклен офис. Бюрото на добрия мениджър е сред останалите работни места и по нищо не се различава от тях. От него има добра видимост към всички – не само за да ги вижда добре, но и за да го виждат отвсякъде. Добрият мениджър е лесно достъпен. Той не знае всички отговори (и си го признава), но пък е готов да провери и знае къде. Той приема критиката и извлича ползи от нея.
5. Не допускай на лоялните служители да почне да не им пука
Мотивацията не е константа. Това, че някой е достигнал добро качество на работа и показва ангажираност, не означава, че ще бъде винаги така. Към лоялните служители трябва да се подхожда особено внимателно. Те са мотивирани, но трябва да задържим високата им мотивация. С постоянна, но не досадна обратна връзка. Със съвети как да избягват малкото грешки, които все още допускат. Но и не трябва да омаловажаваме техните грешки. Оставим ли някой да си мисли, че е безгрешен в работата си и без обратна връзка, много бързо той се демотивира, защото приема работата си за нещо елементарно и рутинно. И много скоро започва да работи и по-некачествено.
Споделяйте с приятели на воля: